جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ آبان ۲۶, چهارشنبه

غارهاي تفرش

اغلب غارهای تفرش مربوط به دوران دوم زمین شناسی است كه منشا تشكیل آن در رگه های آهكی ذكر شده است.
سه غار اول این لیست با فاصله كمی از یكدیگر در دل كوه و بر فراز روستای كوهین قرار دارند.

غارهای شناخته شده عبارتند از
1- غار علی خورنده،
2- غار گاو خور
3- غار نویوئی یا نویوهی
4- غار پلنگ
5- غار دام دام تلخاب
6- غار امجك (كه در 2-3 سال گذشته شناسایی و مورد بازدید غارنوردان قرار گرفته است.)

غار علی خورنده
در فاصله 3 كیلومتری جنوب غربی تفرش و در ارتفاعات كوه نقره كمر معروف به خشه قرار دارد وبرای رسیدن به آن می باید از روستای كوهین عبور نمود و از دیواره ای به طول تقریبی 15 متر است و شامل 3 بند می باشد صعود كرد. ورودیه غار با شیب ملایم به تالار اصلی كه در آن حوضچه هایی قرار دارد می رسد. در طرف راست چاهی به عمق 5 متر واقع است كه به "حمامك" شهرت دارد همچنین حفره دیگری نیز در این غار وجود دارد كه به "مسجدك" معروف است. در سقف و دیوار این غار استلاكیت ها و استلاكمیت ها مشاهده می شود.

غار گاو خور
یا گوخل (خل در لهجه محلی به معنی سوراخ است) این غار با فاصله ای كمتر از دویست متر در همان مختصات غارعلی خورنده قرار دارد و تالاری بسیار بزرگ دارد كه به راهرویی به طول 100 متر منتهی می شود و بعد از آن حوضچه غار قرار دارد.

غار امجك

در منطقه رودبار و در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا و در فاصله 63 كیلومتری شمال غربی تفرش بر فراز دره سلطان امجك قرار گرفته است. ورودی آن دیواره ای به طول 12 متر دارد كه برای ورود به آن باید با كمك ابزار از این دیواره گذشت. در آنجا نردبانی به طول 10 متر ساخته شده و پس از فرود منطقه استلاكیت ها و استلاكمیت ها قرار دارد كه به علت اینكه تاكنون كسی به آن دسترسی پیدا نكرده است بكر و دست نخورده باقی مانده و پایین تر از آن دهلیزی با حوض پرآب دیده می شود.
 مچنین دو دیواره به ارتفاع 7 متر و دیگری به ارتفاع 2 متر در مسیر غار نوردان قرار می گیرد و در انتها راهرویی با مجموعه بسیار زیبایی از گلفشنگ های سقف . دیوار، ما را به انتهای غار كه زیستگاه خفاشان است هدایت می كند.


عكس از زيبا دلان

هیچ نظری موجود نیست: